بوم کسب و کار
تعاریف:
تحولات دو دهه اخیر در جهان در زمینه های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی فضای کسب و کار را دستخوش تغییرات بسیار زیادی کرده است. مدل کسب و کار به عنوان یک مفهوم نوین مدیریتی از اوایل دهه 90 میلادی و با ظهور کسب و کارهای اینترنتی وارد ادبیات کسب و کار شد تا با زبانی ساده به توصیف و تبین جریان ارزش در سازمان ها بپردازد. کتاب خلق مدل کسب و کار نوشته الکساندر استروالدر و ایوپیگنیور که در سال 2010 منتشر شد با استقبال بی سابقه ای از سوی خوانندگان در سراسر جهان مواجه شد.
مدل کسب و کار یک شرکت تعیین کننده نحوه ایجاد درآمد، عملکرد موفق، و سود دهی آن شرکت است. در صورتی که مدل کسب و کار شرکت شما قدیمی یا برای بازار فعالیت شما نامناسب باشد احتمال شکست خوردن آن وجود دارد. درک مدل کسب و کار شرکت شما بخشی از توسعه دانش "آگاهی تجاری" محسوب می شود که برای حل مسائل به روشی موثر، اتخاذ تصمیم های مناسب و تبدیل شدن به یک رهبر قابل اعتماد در سازمان خود به آن نیاز دارید.
فواید بوم کسب و کار؛
قابل فهم است: زیرا بوم فقط یک صفحه و بسیار بصری است و به سادگی درک می شود.
متمرکز است: تمام خطاهایی را که ممکن است در یک مدل کسب و کار سنتی وجود داشته باشد، از بین می برد و از همه نظر عالی است.
انعطاف پذیر است: زیرا وادارتان می کند تا به ارزش خدماتی که به مشتریانتان ارائه میدهید و نحوه دستیابی به آنها فکر کنید؛
نشان دهنده ارتباطات است: زیرا تک صفحه گرافیکی بوم نشان دهنده می دهد که قسمت های مختلف مدل چگونه با یکدیگر در ارتباط هستند؛ در صورتی که تشخیص این موضوع با یک برنامه کسب و کار سنتی بسیار دشوار است؛
روان است: زیرا درک شدنی است و به آسانی با آن ارتباط خواهید گرفت؛ همچنین می توانید به راحتی چشم انداز کار را با تیمتان به اشتراک بگذارید.