تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۹

تصمیم گیری برای مدیران

decision-making

تصمیم نگیرید!

اگر نام مارک زاکربرگ را سرچ کنید و تصاویر او را ببینید، متوجه می‌شوید که او در تمام موقعیت‌های معمولی یک شلوار جین و یک تیشرت خاکستری می‌پوشد. استیو جابز هم همیشه پیراهن مشکی و شلوار جین به تن داشت. دلیل این موضوع «خستگی ناشی از تصمیم» است. یکی از تکنیک‌های تصمیم گیری در مدیریت این است که از این نوع خستگی پیشگیری کنید. 

ذهن ما در طول روز ظرفیت محدودی برای تصمیم گیری دارد و بعد از اینکه چند تصمیم می‌گیرد، خسته می‌شود. منظور از تصمیم هر چیزی است که نیاز به انتخاب داشته باشد؛ حتی پوشیدن لباس! به همین دلیل افراد موفق سعی می کنند تا حد امکان تعداد تصمیمات بی‌اهمیت روزانه‌شان را کم کنند. مثلا همین که هر روز صبح نخواهند انتخاب کنند چه لباسی باید بپوشند، یک اقدام مثبت است! پس شما هم می‌توانید گاهی با به تعویق انداختن تصمیمات غیرمهم و غیرفوری، ذهن خود را روی تصمیم‌های مهم و فوری متمرکز کنید و نتیجه بهتری بگیرید.



 

به تعویق بیندازیم یا خیر؟

اغلب مدیران ترجیح می‌دهند تصمیم گیری‌هایشان را به تعویق نیندازند و در زمان تعیین شده همه چیز را مشخص کنند. اما در برخی موارد بهتر است تصمیم گیری به زمان دیگری موکول شود. اینکه بدانید چه زمانی به تعویق نیاز دارید، خود یک مهارت تصمیم گیری است.

پیشنهادهایی درباره تعویق در تصمیم گیری مدیران

هرگاه خواستید تصمیمی را به تعویق بیندازید دلایل خود را مشخص کنید.

به محض اینکه مصمم شدید جلوی به تعویق انداختن تصمیم هایتان را بگیرید، به پیامدهای آن نیز توجه کنید.

هنگامی‌که برخی از اقدامات در نظر شما روشن و واضح نیست، به بهترین طرح و برنامه موجود در آن شرایط بیندیشید، و بر اساس بازه زمانی موقتی، این برنامه‌ها را اجرایی کنید. این خود نوعی مهارت تصمیم گیری در مدیریت است. یک تصمیم موقت تا زمانی که شرایط شفاف شود، کمک بزرگی می‌کند. صبر نکنید تا برنامه ای بهتر پیدا شود چون یافت نمی‌شود.

اگر برای تمرکز روی تصمیم هایتان وقت کافی ندارید، روی افکار خود متمرکز شوید. با تمرکز روی افکار خود، برنامه زمانی مشخصی برای تصمیم گیری تدوین کنید با تعیین مهلت زمانی می توانید سرعت تصمیم گیری هایتان را افزایش دهید.

اگر از بروز واکنش های منفی واهمه دارید، با ترس خود روبه رو شوید. برای روبرویی با این ترس که اغلب در تصمیم گیری مدیران وارد می شود، افرادی را در طرح خود درگیر کنید که احتمال مخالفت آنها با تصمیم های شما بسیار بالاست. اینطور یاد خواهید گرفت با مخالفان هم گفتگو کنید و نظرات آنها را هم بشنوید. در صورتی که بترسید این منابع را از دست خواهید داد.

 

کی به تعویق نیندازیم؟

زمانی که به دنبال فرصت‌ها و شرایط بهتر هستید.

زمانی که بخاطر ترس از تصمیم گیری می‌خواهید آن را به زمان دیگری موکول کنید.

زمانی که همه چیز شفاف و مشخص است و هیچ دلیلی برای تعویق ندارید.

 

شجاعت خود را محک بزنید

اعتماد به شجاعت می‌تواند مفید، ارزشمند و مناسب باشد و در زمانتان به‌ میزان چشمگیری صرفه‌جویی کند. اگر شما در ابتدا نسبت به مسیر انتخاب‌شده مطمئن نیستید، شهودتان را دست‌ِ کم نگیرید. سو (Su) و فینکلستین توصیه می‌کنند که این تمرین ارزشمند را حفظ کنید؛ این کار حتی ممکن است به حفظ تصمیمات اخیر منجر شود. خوشبختانه می‌توانید به این نکته پی ببرید که شهودتان با گذشت زمان می‌تواند شما را به مسیر درستی هدایت کند و حتی زمانی که اشتباهی را مرتکب شدید، به‌آسانی می‌توانید خطاها را جبران کنید. مرور تصمیمات، بر اساس این روش، به شما کمک می‌کند تا به خودتان بیش‌تر مطمئن باشید؛ هم‌چنین، احتمال تردید بی‌مورد شما را کاهش دهد.

 

  محدودیت های تصمیم گیری برای مدیران چیست؟

محدودیت‌های تصمیم گیری برای مدیران باعث تاخیر در تصمیم گیری یا گرفتن تصمیمات نادرست می‌شود. این محدودیت‌ها می‌توانند هر چیزی باشند. در ادامه چند مورد از آن‌ها را بیان کرده‌ایم. برخی از مدیران تصمیم گیری را به وقت دیگری موکول می‌کنند؛ چرا که می‌خواهند کاملا مطمئن باشند که اطلاعات کافی را جمع آوری کرده‌اند و بر این اساس تصمیم درست را می‌گیرند. برخی دیگر، درباره صحت و درستی تصمیم‌هایشان نگرانند و وقت زیادی را صرف تحلیل اطلاعات می‌کنند. اگر چه قصد و نیت این افراد مثبت است، اما ممکن است موجب از دست رفتن فرصت‌های تجاری، کاهش انگیزه و دلزدگی، و یا سایر نکات منفی شود.

تنوع راه‌های موجود برای حل مسئله نیز می‌تواند یکی از محدودیت های تصمیم گیری برای مدیران باشد. گاهی آنقدر گزینه‌ پیش روی شما زیاد است که به راحتی نمی‌توانید آن‌ها را اولویت بندی کنید.




دوره های مرتبط

nezamarastegi
دسته بندی: مدیریت داخلی

نظام آراستگی (5S)

280,000 تومان

دیدگاه های کاربران

گزینه ها
دوره ها
صفحه اصلی
دوره های من
سایر