تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۷

روش های نوین یادگیری

new-method-of-learning

بدون شک همه ی پیشرفت های شگفت انگیز دنیای کنونی زاده ی یادگیری انسان است. محیط و آنچه در آن است، پیوسته در معرض تغییر قرار دارد و انسان نیز برای هماهنگ شدن با آن تغییرات و یا برای مقابله و مبارزه با آنها، برای درک چگونگی تغییرات و ارائه راه حلهای مناسب، برای سازگاری و برای ادامه زیست، پیوسته در کوشش و تلاش برای یادگیری و افزودن بر دانشها و تجارب خویش است. واقعیت آن است که انسان با یادگیری و از طریق آن می زید و توانایی ادامه زیست پیدا می کند. انسان از طریق یادگیری رشد فکری پیدا می کند، فضیلت می یابد و در کلّ به رشد تفکر بشر کمک می کند. همه پیشرفتهای بشری نتیجه یادگیری انسان است.

با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش های آموزش نیز دچار تحول شده اند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات مشخص و در بازه زمانی که خود، مشخص می کند مشغول یادگیری شود.

روش های تدریس جدید که روش تدریس نوین نامیده میشود، بیشتر مبتنی بر فعالیت است و ذهن یادگیرنده را متمرکز می‌سازد تا به طور کامل در فرآیند یادگیری درگیر شود. در روش تدریس نوین، آموزش و برنامه‌ریزی محتوای آموزشی به گونه‌ای انجام می‌شود که یادگیرنده در محور آن قرار گیرد. از این طریق، فراگیران به طور فعال در کل فرایند آموزش شرکت می‌کنند تا دانش خود را ایجاد و مهارت‌های خود را تقویت کنند. از سوی دیگر، مدرس فقط فراگیران را هدایت و راهنمایی می‌کند تا بر اهداف موضوع تمرکز کنند. دسترسی و تسلط بر تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و بهره گیری از آن در امر استراتژیک و مهم آموزش و تربیت نیروی انسانی، خود یکی از مؤلفه های مهم قدرت در عصر حاضر محسوب می شود که نباید از آن چشم پوشید. از سوی دیگر، گسترش بی وقفه و کم هزینه سیستم آموزشی الکترونیکی در سراسر دنیا، ضرورت استفاده از این روش آموزشی را اثبات می کند. امروزه ساختار آموزش و فرهنگ طوری تغییر پیدا کرده است که تمامی مردم از سراسر دنیا با هر سن و سال، تفکر، قشربندی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می توانند تحت آموزش قرار بگیرند. این نیز نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی است و همینطور باید در این زمینه فرهنگ سازی مناسب و در خور توجهی انجام شود. این امر ضمن تبیین اهمیت و ضرورت پرداختن به یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر، اهداف این تحقیق را به خوبی توجیه می نماید.  

برای کاهش نرخ بیکاری در جامعه نیازمند تربیت افراد ماهر و مسلط به امور فنی هستیم و این امر میسر نمی شود مگر با آموزش افراد، زیر نظر یک ستون آموزشی قوی که بر پایه روش های نوین آموزش بنا شده اند. هنوز هم دیده می شود که در بسیاری از مراکز آموزشی همچنان از گچ و تخته استفاده می شود این درحالی است که شیوه های نوین آموزشی دیگر نیازی به تکرار و تمرین بر سر یک موضوع خاص را رد می کنند و سعی می کنند با پخش فیلم های آموزشی و بازی های خلاقانه دانش آموزان را درگیر آموزش کنند. همین امر سبب می شود مهارت فراگیران افزایش یابد و آن ها را برای مقابله با هر نوع چالشی آماده می کند. 


دوره های مرتبط

دیدگاه های کاربران

گزینه ها
دوره ها
صفحه اصلی
دوره های من
سایر